Pembuatan dan Pengujian Trainer Aliran Bahan Bakar Sistem Injeksi pada Sepeda Motor Honda Beat FI

##plugins.themes.academic_pro.article.main##

Hamid Nasrullah
Agung Pambudi

Abstract

The purpose of this study is to facilitate the understanding of students in the implementation of the practice of motorcycle technology courses. The research method used is a qualitative method. Retrieval of data includes observation, study of literature and documentation. To strengthen the results of the study are complemented by test results that have close relevance to the subject matter. Based on the test results that have been achieved from the whole process of making and testing the injection system fuel flow trainer on a Honda beat fi motorcycle, it shows that all components of the trainer can function properly and can be used as an effective learning media.


Tujuan dari penelitian ini adalah untuk memudahkan pemahaman mahasiswa dalam pelaksanaan praktik mata kuliah teknologi sepeda motor. Metode penelitian yang digunakan adalah metode kualitatif. Pengambilan data meliputi observasi, studi pustaka dan dokumentasi. Untuk memperkuat hasil penelitian dilengkapi dengan hasil pengujian yang yang memiliki relevansi yang erat dengan pokok permasalahan. Berdasarkan hasil pengujian yang telah dicapai dari keseluruhan proses pembuatan dan pengujian trainer aliran bahan bakar sistem injeksi pada sepeda motor honda beat fi menunjukkan semua komponen pada trainer dapat berfungsi dengan baik dan dapat digunakan sebagai media pembelajaran yang efektif.

##plugins.themes.academic_pro.article.details##

How to Cite
Nasrullah, H., & Pambudi, A. (2020). Pembuatan dan Pengujian Trainer Aliran Bahan Bakar Sistem Injeksi pada Sepeda Motor Honda Beat FI. AEEJ : Journal of Automotive Engineering and Vocational Education, 1(1), 49-58. https://doi.org/https://doi.org/10.24036/aeej.v1i1.7

References

[1] Nasrullah, Hamid and Saputra, Ragil, “RANCANG BANGUN FUEL PUMP PRESSURE TESTER PADA MOTOR INJEKSI,” J. E-Komtek Elektro-Komput.-Tek., vol. 3, no. 1, pp. 13–21, 2019.
[2] Wilantara, Bahtiar and Raharjo, Raharjo, “PENGEMBANGAN ALAT UKUR COMPRESSION TESTER,” J. E-Komtek Elektro-Komput.-Tek., vol. 3, no. 2, pp. 111–118, 2019.
[3] L. O. I. Syahrullah and N. Sinaga, “Optimization and prediction of motorcycle injection system performance with feed-forward back-propagation method Artificial Neural Network (ANN),” Am. J. Eng. Appl. Sci., vol. 9, no. 2, pp. 222–235, 2016, doi: 10.3844/ajeassp.2016.222.235.
[4] B. Sugiarto, “Sistem Injeksi Bahan Bakar Sepeda Motor Satu Silinder Empat Langkah,” MAKARA Technol. Ser., vol. 8, no. 3, pp. 77–82, 2010, doi: 10.7454/mst.v8i3.273.
[5] B. D. S. K. Supriyatmojo, W. T. Putra, and K. Winangun, “Pengaruh Penggunaan Tiga Metode Injector Cleaner Terhadap Emisi Gas Buang Dan Konsumsi Bahan Bakar Pada Honda Vario Injeksi 125,” Komputek, vol. 2, no. 2, p. 23, 2018, doi: 10.24269/jkt.v2i2.137.
[6] U. Of, B. As, A. Fuels, O. Machine, G. Set, and M. Equipment, “Automotive engineering education journals,” pp. 1–7, 2018.
[7] M. A. A. Pane, W. S -, D. S. Putra, and M. Nasir -, “Pengaruh Tegangan Pompa Bahan Bakar Terhadap Kandungan Emisi Gas Buang,” J. Ilm. Poli Rekayasa, vol. 12, no. 1, pp. 53–62, Oct. 2016, doi: 10.30630/jipr.12.1.35.
[8] R. Hidayat, D. S. Putra, and I. Y. Basri, “Design of Microcontroller Based Injector Test Kit,” Motiv. J. Mech. Electr. Ind. Eng., vol. 1, no. 1, pp. 35–44, Jan. 2019, doi: 10.1234/motivection.v1i1.12.
[9] D. R. Putra, J. T. Mesin, F. Teknik, and U. N. Surabaya, “PENGUJIAN TRAINER SISTEM PGM-FI HONDA BEAT FI SEBAGAI MEDIA Prosedur Pengujian,” pp. 21–30.
[10] Pratiwi, “Penggunaan Media Video Call dalam Teknologi Komunikasi (Nuning Indah Pratiwi),” J. Ilm. Din. Sos., vol. 1, pp. 202–224, 2017.